BALATONI JÓZSEF: TANULJ SZABADON, TANÍTS SZABADON

A sikeres tanítási, tanulási folyamat egyik alappillére nem más, mint a szabadság. Ez a fogalom sokszor megfoghatatlan, mégis ha érezzük, akkor azonnal tudjuk, hogy igen, ez az. Hisz akkor minden sokkal egyszerűbb, sokkal könnyebb és gördülékenyebb. Sokszor nem is értékeljük igazán, milyen jó is szabadon lenni, egészen addig, amíg ezt esetleg valaki le nem korlátozza nekünk. Mert akkor viszont nagyon is megérezzük, a húsunkba vág.

Hogyan lehet megvalósítani az órán a szabad tanítást? A képlet nem olyan nehéz: meg kell találnia a pedagógusnak azokat a módszereket, amelyben önazonos tud lenni, majd ebben kialakítani a saját technikáit. A lényeg az, hogy megkötések nélkül tudjon a pedagógus létezni a teremben. Persze, kellenek a keretek, de nem pontról pontra, percről percre megszabott keretek, hanem valami nagyon tág határokkal körbevett rendszer. Ezzel pedig bizalmat szavaz a rendszer a pedagógusnak abban, hogy mindig a legjobb tudása szerint, szakmailag felkészülten, a gyerekek érdekeit és fejlődését szem előtt tartva teszi a dolgát. Van még hova fejlődni ebben…